Säg mig: vart finns moralen?

Klockan är 07.55. Jag sitter på bussen på väg till skolan. Två bilar framför bussen åker en polisbil. Solen lyser mig i ögonen. Det är en härlig morgon och inget skiljer sig markant från det vanliga.

Vi möter en bil och plötsligt ser jag hur den medelålders mannen som kör bilen kollar i backspegeln. Samtidigt tar han på sig bältet. Jag tänker "Vilket pucko! Varför tar han på sig bältet först när han kör på vägen??".
Längre fram ser jag hur polisen vänder mitt på vägen. Den ena polisen pekar på mannen i bilen, och så sätter de fart efter honom.

Jag inser, till min lycka, att även poliserna har sett att mannen inte hade på sig bälte och ska åka ikapp honom. I mina tankar finns enbart ren skadeglädje och jag ler stort. "HA!" tänker jag. "Där fick han allt! ... Böter? Men oj då, stackare. Not! HAHAHA!! Rätt åt 'tuffingen'."

Men mitt i all min skadeglädje så slås jag av en obehaglig tanke. En tanke på hur omoralisk samhället vi lever i faktiskt är.
I samma stund som poliser sätter fart efter den obältade mannen i personbilen passerar dem bussen. I bussen finns inga bälten.
Säg mig snälla, vad är skillnaden?


Kommentarer
Postat av: Thakock

Va? I våra bussar här finns det bälte för dom som vill använda?

2011-06-07 @ 15:53:43
URL: http://briadlover.blogg.se/
Postat av: Andrea iB

Det gör det inte i Stadsbussarna, i alla fall inte i Östersund! Dessutom så måste hälften av personerna på bussen stå upp.



Jag förstår verkligen inte hur det resonemanget fungerar. På vilket sätt är en Stadsbuss säkrare än en personbil?

Det är sjukt att staten gör såna "bedömningar"!

2011-06-07 @ 16:21:31
URL: http://andreaib.blogg.se/
Postat av: bäkka

de hade kanske fått nå tips om att han var en lömsk skurk som tipsade alla att inte ha bälte och körde som en dåre! Ha! Eller så hade han en dräkt på sig och var i själva verket khadaffi!

2011-06-14 @ 02:57:10

Kommentera inl�gget h�r:

Namn:
Kom ih�g mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0