Du kan kalla mig rallycross-king

Denna torsdag tillbringades på Bosön – Ricksidrottsförbundets utvecklingscenter på Lidingö. Där var det pressträff och invigning av Svenska Bilsportförbundets simulator. Det må se ut som ett TV-spel, men är mycket mer.
 
Framför förarstolen finns tre böjda 65 tums TV-apparater och ljudet är precis som i en tävlingsbil. Stolen lutar när bilen svänger, rycker när du växlar och skakar vid krascher. På plats fanns VM-förarna Timmy Hansen, Johan Kristoffersson och Fredrik Åhlin. Enligt grabbarna var simulatorn så lik en tävlingsbil man kan komma. Skillnaden? Krockarna är billigare och smärtfria.
 
Jag har tidigare åkt med i både rally- och rallycrossbilar. Men idag fick jag möjligheten att köra själv – på VM-banan Höljes. Förutom sjuttiotre krascher, femhundra avåkningar och en rekordsnabb start med backen i gick det galant. Men det blir inget karriärsbyte för min del, imorgon står jag återigen på bankanten med kameran i handen.
 



Kommentarer

Kommentera inl�gget h�r:

Namn:
Kom ih�g mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0