JC Raceteknik satsar stort på SM och Rallycross on Ice i Piteå

 
Rallycross körs i vanliga fall på grus och asfalt. I helgen sker SM-premiären på snö.
– Målet är att åtminstone nå final. Men det är klart, väl i final kör jag för seger, säger föraren Thomas Bryntesson.
 
På söndag genomförs rallycross-SM. Tävlingen har inte bara SM-status utan är även den första deltävlingen i STCC:s cup Rallyx on Ice. Av de totalt fjorton Supercar Lites-bilarna i Piteå sitter loggan JC Raceteknik på var tredje bil. 
– Vi ska gå ut stenhårt i premiären och köra för guld, säger teamchefen Joel Christoffersson.
JC Raceteknik kommer till start med fem förare. Joachim Hvaal, som tidigare kört RX on Ice, vinterdebutanterna Thomas Bryntesson, William Nilsson och Sondre Evjen samt den lokala gästföraren Jonas Ökvist.
– Det blir som att börja om från början. Rallycross kan vi, men nu gäller det att hitta de bästa inställningarna för vinterunderlag. Vi har lite erfarenhet från fjolårets istävling i Höljes, men nu är det nya förare som måste trimmas in. 
Det är första gången JC Raceteknik har så här många bilar till start. Att visa bra resultat redan från början är viktigt.
– Man måste vara i varje final för att kunna slåss om en totalseger i RX on Ice.
 
Värmlänningen Thomas Bryntesson kammade hem en tredjeplats i Supercar Lites-EM och ser fram emot vad vintersäsongen har att erbjuda.
– Jag har kört lite på isen med en Volvo Original, men aldrig tävlat. Att köra rallycross på snö är helt nytt, säger Bryntesson.
Att ta starten i rallycross är alltid viktigt, men på en bana med snövallar kan det vara avgörande.
– Isen kommer bli spårig. Det ska bli spännande att se hur det påverkar både starterna och själva banan. Hur jag hanterar det är något jag får lära mig allt eftersom.
Tävlingen lockar ett starkt startfält med förare från både VM och Global Rallycross.
– Det är grym konkurrens med många rutinerade förare. Det gäller att vara skärpt hela tiden, men jag ska försöka slåss om segern.
 
Teamkollegan William Nilsson kom, som yngst i klassen, på en fjärdeplats i fjolårets Lites-SM. Men snöbristen i Skåne har gjort att Tomelillasonen är helt orutinerad på underlaget. 
– Jag tittade på två tävlingar i fjol och är riktigt taggad. Körning på grus verkar vara det som är mest likt snö, men det blir ändå en helt annan grej. Jag brukar vara lättlärd, så jag tror att jag kommer in i det snabbt, säger Nilsson.
Alla JC Racetekniks förare, utom gästföraren, ska köra hela RX on Ice.
– Jag kommer satsa stenhårt på att åtminstone hamna på pallen i en tävling, det känns som ett rimligt mål. Thomas Bryntesson är snabb och kan bli min största konkurrent. Det gäller att ha huvudet på skaft, säger Nilsson. 
 
Gästföraren och Piteåbon Jonas Ökvist kör normalt isracing och Supernationell 2400.
– Jag har alltid varit sugen att testa Supercar Lites. När jag fick ihop flera lokala sponsorer  och det blev SM på hemmaplan var det bara att tuta och köra. Jag ser det mest en kul grej, säger Ökvist.
Han hoppas att erfarenheten på hemmabanan och timmarna på isen ska väga upp ovanan i Lites-bilen.
– Det är gott om snörök i isracing, vilken det lär vara även här. Men röken är obehaglig och inget man vänjer sig vid. Först och främst ska jag komma över mållinjen i alla heat. Men det speciella underlaget gör att mycket kan hända. Målet är final, så jag får försöka ta konkurrenterna med snabbt fotarbete.
 
Text och foto: Andrea Ivares Berglind. Lånas bilderna måste jag anges som fotograf.

Kommentarer

Kommentera inl�gget h�r:

Namn:
Kom ih�g mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0